وات ویپ

ولتاژ یا وات؛ مسئله این است

امروزه بسیاری از دستگاه‌های ویپینگ موجود در بازار به شما این امکان را می‌دهند تا توان ویپ را به سلیقه خودتان تنظیم کنید. تا اینجا همه چیز عالی به نظر می‌رسد، اما وات ویپ (Wattage) چه تأثیری روی عملکرد آن می‌گذارد و چگونه می‌توان وات ایده‌آل خود را پیدا کنیم؟ اما اگر تا الان ولتاژ دستگاه را به جای وات تنظیم می‌کردید، نگران نباشید، ولتاژ (Votalge) و وات با هم رابطه مستقیم دارند.

وات ویپ چیست (1)

وات در همه ویپ ها، تانک‌ها و کویل‌ها یکسان باقی می‌ماند، بنابراین کویل ده واتی (10W) به روی یک ویپ ده واتی قابل استفاده است و مشکلی در عملکرد آن پیش نخواهد آورد. با این حال، اگر از مفهوم ولتاژ استفاده می‌کنید، توان واقعی ویپ بسته به مقاومت کویل دستگاه شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، 5 ولت در کویل 1.8 اهمی حدود 13.5 وات قدرت دارد، در حالی که 5 ولت در کویل 0.5 اهمی حدود 48 وات خواهد بود. در این مطلب ما در مورد سطوح بالاتر و پایین‌تر توان، یا همان وات صحبت می‌کنیم، بنابراین اگر می‌توانید از دستگاه خود در حالت ولتاژ ثابت نیز استفاده کنید.

رابطه وات ویپ با دمای بخار تولید شده

اگر قصد دارید ابر گرم‌تری را از دستگاه خود تولید کنید، قدرت ویپ را باید افزایش دهید. و اگر بخار خنک‌تر را ترجیح می‌دهید، وات ویپ را کم کنید. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که هرچه توان ویپ بیشتر باشد، قدرت فزاینده‌ای هم به کویل وارد می‌شود و هرچه قدرت بیشتر باشد، کویل‌هم بیشتر گرم می‌شود.

رابطه وات ویپ با مصرف نیکوتین

ربطه وات ویپ و دما

هنگامی که کویل ویپ با ولتاژ بیشتری کار می‌کند، بخار بیشتری می‌تواند ایجاد کند، بنابراین نیکوتین بیشتری در هر پُک به شما می‌دهد. این موضوع بیان‌گر این واقعیت است که مقدار نیکوتین و PG (پروپيلين گليکول) احاطه شده در دهان شما نیز افزایش می‌یابد. اگر دل‌تان برای نیکوتین زیاد و دود غلیظ سیگار تنگ شده است از وات بالاتر استفاده کنید، اما اگر ترجیح می‌دهید از ویپ به عنوان یک راه حل ساده برای ترک سیگار استفاده کنید، وات ویپ را پایین بیاورید.

رابطه وات ویپ با طعم بخار تولید شده

به همین ترتیب، دمای مخزن (تانک) ویپ شما روی طعم جویس تأثیر می‌گذارد و استفاده از طعم دهنده‌های خاص در دمای خاص می‌تواند به آزاد کردن طعم واقعی آنها کمک کند. به عنوان مثال، طعم‌هایی مثل منتول (نعناع) در وات‌های پایین‌تر - یعنی در دمای سردتر - بهتر عمل می‌کنند، زیرا دمای پایین به احساس کردن طعم بهتر نعناع کمک می‌کند.

از سوی دیگر، جویس‌های خامه‌ای یا "دسر" مانند، در وات و درجه حرارت بالاتر بهتر عمل می‌کنند. بالابردن وات ویپ باعث می‌شود تا طعم لایه‌های نهفته این جویس‌ها آزاد شوند و لذت دوچندانی از آنها ببرید.

رابطه وات ویپ با مصرف جویس

اگر کویل شما - در مدت زمان زیاد - با ولتاژ بیشتری کار کند و به همان میزان بخار بیشتری تولید کند، به طبع باید از جویس بیشتری برای ایجاد آن بخار استفاده کند. به همین دلیل است که ویپرهای حرفه‌ای با استفاده از کویل‌های ساب اُهمی با قدرت 40 یا 50 وات یا بیشتر، می‌توانند یک مخزن 10 میلی لیتری از جویس را یک روزِ تمام کنند. اگر ترجیح می‌دهید جویس ویپ خود را به صرفه مصرف کنید، از وات پایین‌تر استفاده کنید.

رابطه وات ویپ با عمر کویل دستگاه

رابطه وات ویپ و طعم رسانی جویس

به طور مشابه، استفاده طولانی مدت از کویل با بیشینه وات توصیه شده می‌تواند از عمر مفید آن بکاهد و خیلی زودتر از زمانی که از آن با وات کمتر استفاده می‌کنید، دچار خرابی شود. اگر متوجه طعم سوختگی در دستگاه خود شدید، لازم است حداقل تا 4 روز وات ویپ خود را کاهش دهید. عمدتا با پایین آوردن وات ویپ طعم اذیت‌کننده آن از بین می‌رود و دستگاه‌تان به شکل قبلی خود باز خواهد گشت.

طول تنفس و استایل تولید بخار

اگر عادت دارید که از ویپ خود کام‌های طولانی و عمیق بگیرید، حتما متوجه شده‌اید که این کار بدون چشیدن طعم سوخته کویل امکان‌پذیر نیست، چرا که پُک‌های عمیق و طولانی نیاز به وات بیشتر دارد و از این‌رو، دمای سطح کویل نیز افزایش خواهد یافت.

این مسئله کاملا طبیعی است، زیرا در حالی که کویل با وات بالا کار می‌کند به مراتب دمای فلز مشبک آن به خاطر قرار گرفتن در مجارت آتش، افزایش خواهد یافت و به سوختن جویس منجر می‌شود. برای گرفتن کام‌های سنگین پیشنهاد می‌شود وات دستگاه را پایین آورده و بالعکس، هنگامی که قصد دارید پُک‌های سبک و سطحی به دستگاه بزنید وات ویپ را بالا ببرید.

طول عمر باتری دستگاه

ایرفلو و استایل کام گرفتن از ویپ

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، استفاده از کویل در وات بالاتر باعث کاهش عمر باتری شما می‌شود ، زیرا دستگاه وایپ شما برای تأمین انرژی بالای کویل نیاز به کشیدن نیروی اضافی از باتری دارد. به عنوان مثال، با استفاده از یک باتری IMR 2600 میلی آمپر ساعتی در حالت 15 واتی، شما می‌توانید یک روز کامل از آن استفاده کنید. در حالی که همان باتری در حالت 40 واتی بعد از چند ساعت خالی می‌شود. اگر می‌خواهید ویپینگ بی‌وقفه‌ای با توان بالایی  را تجربه کنید، بهتر است چند باتری یدکی مخصوص ویپ خود را هم بخرید.

ایرفلو و استایل کام گرفتن از ویپ

در نهایت، از آنجایی که توان بیشتر باعث گرم شدن کویل می‌شود، باز کردن بیشتر دریچه ایرفلو (سیستم جریان هوا) پیشنهاد می‌شود، زیرا این هوای اضافی از داغ شدن بیش از حد و سوختن کویل جلوگیری می‌کند. اگر دوست دارید دریچه جریان هوا کاملاً بسته باشد تا پک زدن‌های سخت‌تری را تجربه کنید، مطمئن شوید که توان ویپ خود را پایین نگه داشته‌اید.

سخن پایانی

حالا که می‌دانید وات چه تاثیری بر ویپ شما تأثیر می‌گذارد، بهتر است نکته انتخاب صحیح وات را هم برای سخن پایانی به شما بگوییم. هر کویل برای محدوده توان معینی استفاده می‌شود.  معمولاً می‌توانید بازه وات پیشنهادی را در وب‌سایت، بسته‌بندی یا خود کویل پیدا کنید.

هنگامی که مقدار وات کویل خود را پیدا کردید، برای شروع از وات پایین استفاده کنید. سپس، آن را به تدریج یک یا دو وات افزایش دهید و به ازای هر یک درجه افزایش، یک پُک هم به دستگاه بزنید. با رعایت تمامی نکات گفته شده، به جرأت می‌توان گفت برای ویپ شما هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.